Benji bakom trummorna.

I huvudet på en vinnartrummis

Benjamin Benji Sidibeh Zetterlund vann pris för bästa soloinsats när Musikkursen tävlade i årets Blue House Youth Jazz Festival. Nu vill vi veta mer om denne duktiga trummis!

Så, Benji, hur kändes det att som trummis överglänsa alla gitarrister, sångare och saxofonister i tävlingen?
– Jättekul! Samtidigt känns det lite oväntat att priset gick till en trummis. Jag tycker verkligen att trummor kan vara ett otroligt expressivt instrument, men jag har börjat försöka lära mig piano eftersom det kan väcka andra känslor än trummor. Men det känns fett att ha tävlat mot så många som både har melodin och harmoniken – plus rytmiken – och ändå kunna göra något som sticker ut med bara trummor.

Vad har du för personliga egenskaper som gör att du passar som trummis?
– Min lärare har pratat mycket om att olika instrumentgrupper har olika roller, och att trummisen ofta fungerar som en sorts ledare. Jag säger inte att jag är någon ledare, men jag tycker om att ha lite kontroll och kunna driva en ensemble framåt. När jag räknar in så börjar låten – jag ska leda in i alla delar tydligt. Den rollen passar mig på något sätt, även om jag inte riktigt kan förklara varför. Det bara känns rätt.

Hur inspirerades du från början att spela detta instrument?
– Min farfar var från Gambia i Västafrika, och det kändes som en stor del av mig när jag var liten. Han hade tagit hem en liten handtrumma, och jag blev helt fast i rytmerna. Jag ville verkligen hålla på med percussion – djembe och sådant – så min mamma ställde mig och min lillebror i kö till kulturskolan. När vi väl antogs frågade jag när vi skulle få börja spela handtrummor. Då sa läraren att vi inte skulle göra det – så det blev trumset i stället.

Föredrar du stockar eller vispar – eller kanske händerna?
– Faktiskt händerna ibland. Jag spelade lite med händerna på en av låtarna innan tävlingen. Men annars: vispar. Jag är dock mycket sämre på vispar än på stockar, så jag försöker öva upp det. Men stockar är nog det jag använder mest.

Har du några trummande förebilder?
– Många! Men den som inspirerar mig mest just nu är J D Beck – han spelar framför allt funk och jazz. Han har blandat de två på ett sätt som jag verkligen gillar. Jag är ju från internetgenerationen, så mycket inspiration kommer från olika trummisar på Youtube.

Vilken roll tycker du att trummisen ska spela i en orkester?”
– I större grupper, som big band, är trummisen väldigt mycket en ledare. Jag har inte spelat så mycket big band själv, men jag förstår att trummisen ska hjälpa orkestern att veta när och hur olika saker ska spelas – spela tydligt, stabilt, visa underdelningarna. Trummisen håller ihop allting.

Känner du på Åsa att du ges utrymme att vara med och påverka arrangemangen?
– Det tycker jag. Man kan inte bestämma allt själv som trummis – andra instrument påverkar ju också helheten. Men eftersom jag kan ändra hur allting känns bara genom att spela annorlunda, så påverkar jag ändå arrangemangen mycket. Trummorna sätter tonen för helheten, även om vi ofta bestämmer tillsammans hur jag ska spela.

Vet du vad det sista trummisen sa innan han fick sparken? ”Jag har en idé till en låt.” Varför finns det så många sådana dåliga skämt om just trummisar?
– Jag tror det handlar om hierarki. I ett vanligt band hamnar bas och trummor längre ner. Basen förstärker ackorden, trummisen håller tiden och leder mellan delarna. Gitarr och piano ligger ”ovanpå”, och sången står högst. Det gör att trummisen ses som mindre ”melodisk” – och därför blir det lättare att driva med oss. Även om det egentligen är fel, för alla är lika viktiga.

Men du känner dig inte utmobbad där bakom trumsetet?
– Inte här på Åsa. Alla är så musikaliska, även rytmiskt. Men jag märker ibland att vissa inte riktigt tänker på vad det är man faktiskt spelar rytmiskt. För mig är det ofta väldigt tydligt. Andra går mer på känsla, och då kan jag förklara vad som faktiskt hände rytmiskt.

Vad har du för framtidsplaner som trummis?
– Trummor är det jag vill jobba med. Jag har sökt Musikhögskolan nu till hösten. Sen vill jag gärna jobba som frilansande trummis eller studiomusiker. Jag funderar också på att flytta till exempelvis Tyskland – de har en väldigt aktiv musikscen.

Text: Henrik Wising

Har du missat Benjis vinnande solo? Kolla här: